Jak rodzaj miso wpływa na smak i barwę zupy?

Kuchnia azjatycka cieszy się popularnością na całym świecie. Jednym ze składników, który pojawia się ostatnio często w propozycjach dań barów i restauracji, jest miso. Co kryje się pod tajemniczą nazwą i jak produkt ten wpływa na przygotowywaną z niego zupę?

Czym jest miso?  

Miso to nazwa tradycyjnej japońskiej pasty sojowej. Wytwarza się ją z ziaren soi, czasem także ryżu, jęczmienia i gryki, soli oraz specjalnego rodzaju grzybów zwanych koji odpowiedzialnych za fermentację. W tradycyjnej kuchni azjatyckiej istnieje kilka rodzajów miso. Różnią się między sobą nie tylko odmianami użytych ziaren i dodatków, ale także szczegółami receptury wykonania, takimi jak temperatura i czas fermentacji (zwykle jest to około 3 lat), ilość użytej soli i inne. Im dłuższy jest proces fermentacji, tym ciemniejsze jest miso. Jego smak staje się wtedy bardziej intensywny.

Rodzaje miso

W kuchni chińskiej możemy znaleźć wiele lokalnych przepisów na miso i potrawy z niego zrobione. Jednym z najbardziej popularnych jest miso-shiru, czyli zupa miso. Robi się ją na bazie wywaru rybnego lub warzywnego z różnymi dodatkami. Zwykle są nimi: tofu, wodorosty wakame, grzyby shitake, warzywa, ryby i owoce morza. Do jej przygotowania  można używać różnych rodzajów miso. Najczęściej dodaje się:

  • białe miso – w rzeczywistości może mieć beżowy, kremowy kolor, używa się najczęściej jako dodatek do sosów. Produkuje się je głównie z soi i ryżu, a proces fermentacji jest najkrótszy. Ma delikatny, słodkawy smak. Zupa na jego bazie jest łagodna i jasna;
  • żółte miso – produkowane z soi i jęczmienia, czasem także ryżu. Ma żółtawy lub jasnobrązowy kolor i delikatny smak. Dodaje się wielu potraw, także do sosów i zup;
  • czerwone miso – ma intensywny, lekko cierpki smak, wyraźny zapach i ciemny kolor. Taka też jest zupa przyrządzona na jego bazie. Czerwone miso produkuje się z soi (czasem z niewielką domieszką innych ziaren). Proces fermentacji jest tu najdłuższy. Używa się jej głównie do sosów, zup i marynat;
  • ciemne miso – produkuje się tylko z ziaren soi, jest bardzo intensywne i słone. Wyraźny smak i kolor ma także zupa ugotowana z jego dodatkiem.

Właściwości zdrowotne

Azjaci jedzą zupę miso nawet kilka razy dziennie jako osobne danie lub dodatek do innych potraw. Jest to bardzo pożywna i zdrowa potrawa. Zawiera dużo błonnika i łatwo przyswajalnego białka oraz wielu mikroelementów takich jak żelazo, wapń, mangan. Dzięki zawartości koji wpływa pozytywnie na mikroflorę jelitową. Badania wykazały też, że miso ma właściwości regulujące ciśnienie krwi, przeciwnowotworowe, a nawet wzmacnia kości.

Jeśli chcesz spróbować zupy miso, makaronu, pierogów lub innych smacznych azjatyckich dań wykonywanych w oparciu o tradycyjne chińskie przepisy, sprawdź menu Chinese Dumpling & Noodle House i zamów to, na co masz ochotę. Zapraszamy i życzymy smacznego!